زنان، مد ودنیای مجازی

زنان، مد ودنیای مجازی

زنان به طور طبیعی زیبا هستند. در حال حاضر پیروی از مد به خصوص مدهایی که از دنیای مجازی دنباله روی می کنند، فقط ریختن پول به جیب سودجویان است. در گذشته هویت افراد، طرز فکر و زندگی شان و روابطشان با دیگران وابسته به فضایی بود که در آن زندگی می کردند. اما امروز به واسطه ظهور تکنولوژی های نوین ارتباطی و اطلاعاتی، محدودیت زمان و مکان از بین رفته و فرد دیگر به مکان محلیِ خود وابسته نیست و می تواند مرزهای جغرافیایی را طی کند و با جهان بزرگتری در ارتباط باشد. تکنولوژی جدید بر زندگی همه تأثیر گذاشته و زنان نیز از این تأثیر بی نصیب نیستند. مدگرایی، تنوع طلبی، و دنباله رویی از آنچه در فضای مجازی ارائه می شود یکی از پیامدهای پیگیر بودنِ دنیای ارتباطاتِ جدید است. اما این نکته را هم نباید از یاد برد که دنیای مجازی، فضایی است که در عین داشتن نکات منفی و وجود تهدیدهای مختلف، می تواند در صورت استفاده درست، فرصتی برای ارائه قابلیتها و توانایی های  افراد ازجمله زنان نیز باشد. اما مد یک تجارت است و کارش فریب مردم و بازی با احساسات آن هاست. لباس و ظاهر افراد، حتی یک درصد ربطی به شخصیت آن ها ندارد. در یک ارتباط و دوستی، نزدیکیِ فکری بسیار مهمتر از جذابیت های ظاهری است. شخصیت داشتن جذاب است، نه فقط زیبا و به مد بودن. زیبایی، همراهی با مد نیست بلکه دارای ارزش های بالاتر، بهتر و ماندگارتری است.

 متاسفانه بیشترین عمل های زیبایی در ایران انجام می شوند. گاهی صورت هایی را می بینی که برای اینکه بتوانی چهرهء واقعیشان را حدس بزنی ، ساعتها باید نگاه کنی تا شاید بتوانی بفهمی که قبلا چه شکلی بوده اند. شاید فقط کارگران  کارخانه های لوازم آرایش بدانند که مادهء خام ارزان از این مارک یا آن مارک را که در شیشه های گران قیمت می ریزند و در فروشگاه های لوکس می فروشند، همان را در شیشه های ارزان قیمت هم می ریزند. هرچند از دید آدم ساده و ناآگاه، در شیشه های گران قیمت جادوی ویژه ای است که در شیشه های ارزان نمی توان آن را یافت! این زنان بینوا از حد توان مالی خود فراتر رفته تا شیشه ء جادویی را به دست آورند. به این امید که چهرهء آن ها از دختر ساده و معصوم و مستقل، به یک زنِ زرنگ و زیبا و ثروتمند تبدیل شود. در کشورهای جهان سوم، زیبایی در انحصار ثروتمندان است. ثروتمندان بودجهء کافی برای اختصاص دادن به مد دارند ولی متاسفانه، فقیران که بار زندگی کمرشان را خم کرده است، بیشتر از ثروتمندان اسیر مد هستند.( جیب خالی، پُز عالی) متاسفانه آنها فقط برای نمایش دادن خود، وسایل و لباسهایشان به دیگران زندگی می کنند، نه برای خودشان.

زن ها اهل خرید هستند. خرید برای زنِ سرکوب شده و ستم دیده به منزله جشن است. اما زنان نباید اسیر و قربانی مد شوند. گاهی خوشبختی انسانِ امروز در لذتِ تماشای فروشگاه های مختلف و خرید اجناس معنی می شود، اما مد، در حال حاضر به صحنه خودنمایی، هنجار شکنی و حماقت تبدیل شده است. اولویت یک زن باید درک و فهم و آگاهی باشد؛ نه صرفا زیبا بودن. جامعه به زنان آگاه نیاز دارد، نه زنان زیبا. دنیا سالن مد نیست هر کسی که از درون خالی باشد، ظاهر خودش، خانه اش، بچه اش و کلا زندگی اش پُر زَرق و برق تر است. هرگز جذابیت های ساختگی، مصنوعی و سطحی نمی توانند روحِ پویای یک انسان را ارضاء کند. تا زمانی که مغزها تکامل پیدا نکنند، چشم ها تصمیم خواهند گرفت و تا زمانی که چشم ها تصمیم بگیرند، مد پابرجا خواهد بود. عقب مانده های امروزی شیکتر و مدرن تر هستند، ظاهری پر رنگ و لعاب تر دارند، خانه ای دارند پُر از وسایلی که هیچگاه از آن ها استفاده نمی کنند و فقط برای نمایش دادن به دیگران است. زندگی، نمایشِ آرایش و لباس و خانه و ظاهر نیست. آنکه ذهنش در آرامش است و درونش آشفته نیست، هرگز برای چشمِ دیگران نه آرایش خاصی می کند، نه لباس آنچنانی می پوشد و نه به روشی متفاوت زندگی می کند؛ به مد بودن هیچ اهمیتی برایش ندارد.

تعدادی از مردم ممکن است با پیروی از مد ، نه تنها در آرایش کردن ، بلکه در  خرید لباسهای مد و همچنین وسایلی که مد می شوند، خود و زندگی خود را زیباتر و بهترازدیگران ببینند، غافل از اینکه این فقط یک نگرش شخصی است و بس. کاربرد فراوان لوازم آرایش در دنیای امروز نشانه خوبی نیست. پیروی از مد و دنیایی که مد در فضای مجازی ایجاد کرده است، از این واقعیت پرده بر می دارد که چهرهء فیزیکی و نحوهء زندگی زن و پیروی از این مدها چنان اهمیت ویژه و سرنوشت سازی برای او دارد که اگر چنین نکند گویی عقب مانده و متحجر است. متاسفانه دنیای مد و فضای مجازی آنچنان که باید بر سایر جنبه های شخصیتی زن، تأکید ندارد و این از نشانه های عقب ماندگیِ دورانِ کنونی است. دنیای امروز به وسیله تقلید، پاداش ها و مجازات ها، فرامین و سنت های زبانی ، از طریق الگوی زنان عروسکی، در حال بازتعریفِ نقشی مدرن از زنان است در حالی که در عمل چنین چیزی جز بازآفرینیِ نقش های سنتی و واپسگرا از زن نیست. راحتترین روش برای نادیده گرفتن صدای زنان این است که آن ها را همانند کنی؛ کاری که در دنیای مجازی به شدت و با سرعت بالایی در حالِ انجام است. صنعت مد، آرایش و عمل های زیباییِ ریز و درشت، همگی در این راه گام بر می دارند. اگر امروزه زنان تلاش نکنند که شخصیت خود را تعریف کنند، دنیای مدرن و صنعت مد، تعریف نادرستی از آن ها ارائه خواهد کرد. انجام عمل های جراحی مختلف برای رسیدن به استانداردهایی که امروز دنیای مجازی برای زنان تعریف می کند، تن دادن به اعمالی که شاید خواسته قلبیِ زنان هم نباشد، اختراع مد و سبک های نامتعارفِ لباس پوشیدن و حتی خریدن وسایل تزیینیِ بدونِ کاربرد برای خانه که فقط خاک می خورند، به روز بودن، زیبا به نظر رسیدن و… کارهایی است که با حقوق اولیه انسانی و آزادگی در تضادند. اما، آیا زنان مفهوم واقعی زیبایی را درست درک کرده اند؟ می توان مفهوم زیبایی و به مد بودن را در نوشیدن آب، ورزش کردن، تغذیه صحیح دانست. در کتاب خواندن، موزیکِ خوب گوش دادن، فیلمِ خوب دیدن، مسافرت رفتن، با بچه ها همراهی کردن، مراقب سلامتی خود بودن، همیشه آراسته و تمیز بودن، دانست.

 جبرِ زمان، جامعهء مردسالار و همچنین گاهی مسائل مطرح شده در دنیای مجازی، زن را از آنچه که هست دور می کنند و همه خصوصیات و ارزش هایش را از او می گیرند تا از او موجودی بسازند که می خواهند. اما، زن از این فضای خفقان و فشار و از زیر بارِ آرایش و مد بودن خسته شده، گویی دوست ندارد تحملشان کند، می خواهد طغیان کند، می خواهد خودش تصمیم بگیرد، خودش انتخاب کند، آگاهانه و مستقل از مد، آرایش کند. از چهره های جراحی و دستکاری شده و آرایش های زشت و شلوغ خسته شده؛ می خواهد بداند چهرهء انسانی اش، چهره ای که شخصیت واقعی او را در اجتماع نشان می دهد، کدام است.

اضافه کردن دیدگاه

لطفا تمامی فیلدها رو به طور کامل وارد کنید

مقالات مشابه