از مادر شدن نهراسید

از مادر شدن نهراسید

چاپ شده در هفته نامه شهربانو (ویژه نامه بانوان) 29 آذر 1400

در عمیق ترین لایه های باور انسان ها، یک باور بسیار تکان دهنده وجود دارد که بسیار هیجان آور است؛ آن باور اینست که اگر روزی فرا رسد که دیگر نوزادی زاده نشود، آیا آن روز، مرگ دنیا فرا می رسد؟! آیا خانواده ای وجود خواهد داشت؟! چه بلایی سر ارتباط های بین افراد خانواده، بین مادر و فرزندان وهمچنین پدر و فرزندان خواهد آمد؟!

درواقع تولد هر نوزاد نشانه این است که خالق هستی هنوز از اصلاح انسان های روی کره زمین ناامید نشده و دنیا برای تولد یک عضو جدید آماده و مناسب است. اگر در اطراف شما، دوست یا فامیل، کودکی زاده شده، خوشحال و شاد باشید و بدانید که هنوز امید به زندگی در خانه و محله و شهری که هستید، موج می زند. گویی شما هم دوباره زاده می شوید و بار دیگر از نو آغاز می کنید.

اگر تصمیم گرفتید که مادر شوید، هرگز برای مادر شدن نترسید  و احساس درماندگی یا سرخوردگی نکنید؛ زیادی نگران نباشید و فکر نکنید که از عهده آن بر نخواهید آمد؛ یا اینکه فکر نکنید چون تجربه ای ندارید، از عهده کارهای کوچک و بزرگ بچه داری برنخواهید آمد. هرگز تصور نکنید که با مادر شدن، خوشیهای زندگی به پایان رسیده، تمام آزادی ها و وقتتان را از دست خواهید داد و دائم باید به کارهای مربوط به کودک برسید و مشغول او باشید، نه! درعوض تلاش کنید تا در مورد دوران بارداری، مسائل مربوط به زایمان و مواردی از این دست، آگاهی کافی پیدا کنید. در این صورت فرضیه های منفی و ناراحت کننده و استرس زا در مورد مادر شدن و بچه داری را از خودتان دور می کنید و از این نعمت و هدیه الهی لذت می برید.

مادر شدن به این معناست که یک زندگی جدید برای خود می سازید. شما به یک انسان، زندگی می بخشید و با یاری پروردگار و همراهی عزیزانتان کودک را به دنیا می آورید؛ کسی که هیچ کجای دنیا همانند او وجود نداشته و نخواهد داشت. یک زندگی نو و پر از هیجان، تجربه، خنده، گریه، شادی، خستگی ولی امیدوار کننده، آغاز خواهد شد که شما را با لذتِ مادر شدن روبرو می کند. مطمئنا از لحظه های آن، خاطره های به یاد ماندنی برای خود، همسر و فرزندتان خواهید ساخت.

شاید چشم هایش شبیهه شما باشد و رنگ موهایش شبیهه پدرش. در بسیاری از مواقع احساس می کنید که او، دومین مرحله از زندگی خودتان است. این موجود، نیمه ای از شماست و شما با کمال میل آرزو می کنید او را پرورش داده، بزرگ کنید، در هر شرایطی مراقبش باشید و از وجود و حضورش لذت ببرید. شما می توانید زندگی فرزندتان را طوری شکل داده و اورا به گونه ای پرورش دهید که جهانیان به وجود او در کره زمین افتخار کنند؛ انجام این کار هم مهیج است و هم لذت بخش و دشوار، هرچند پیامد تمام کارهایی که او انجام می دهد به شما باز نمی گردد اما، مادر به عنوان یک فرد بسیار مهم در زندگی انسان نقش دارد. زیباترین کاری که از دستتان بر می آید اینست که همیشه او را دعا کنید که “وظایفش را به خوبی انجام دهد” و  هرجای این دنیای زبا که باشد، به معنی واقعی “انسان” باشد.

به یاد داشته باشید که با مادر شدن، اوقات شما فقط به تعویض پوشک و غذا دادن به کودک پُر نمی شود، بلکه خنده ها و بامزه گی های او جزء زمانهایی است که می توان از آن به عنوان بهترین و با ارزش ترین لحظه های زندگی نام برد.

البته طبیعی است که در دوران بارداری و پس از آن مشکلاتی هم وجود داشته باشد، اما، مادر باید دنبال راه حل آن باشد. با مطالعه کتاب ها و مقاله های مربوط به مادر شدن و فرزندآوری و بچه داری و همچنین مشورت با افراد متخصص در زمینه فرزندآوری و حتی بزرگترهای اطرافتان می توانید از پسِ مسائل بربیایید.

در زندگی عشق و محبت مادر به فرزند بسیار مهم جلوه می کند؛ چون فرزندان برای بزرگ شدن و پرورش یافتن به محبت و مهر مادر نیاز دارند. مادر مهمترین شخص در زندگیست. البته باید بدانیم که مادر شدن ، نیازمند همراهی و حمایت همه جانبه همسرش است. چراکه پدر خانواده هدایت روحی، روانی و جسمی مادر را هم در زمان بارداری و  هم پس از به دنیا آمدن کودک، باید به عهده داشته باشد تا مادر با آرامش، تندرستی و دلشادی، چشمش به روی ماه کودکش روشن شود. پدر همچنین در تربیت فرزند نقش کلیدی دارد و باید کودک را به سمت استقلال فردی و نقش اجتماعیِ مناسب، هدایت کند.

(کودک قلب دوم مادر است که اطراف مادر تا همیشه، پَرسه می زند…)

اضافه کردن دیدگاه

لطفا تمامی فیلدها رو به طور کامل وارد کنید

مقالات مشابه