زندگی خانوادگی را تمرین کنید

زندگی خانوادگی را تمرین کنید

چاپ شده در هفته نامه شهربانو (ویژه نامه بانوان) 6 دی 1400

درون همه ما انسان ها، الگویی از ازدواج و تشکیل خانواده وجود دارد که مبتنی بر اولین تجربه های خانواده خودمان است. امنیتِ داشتنِ یک رابطه خوب با همسر، فراهم کردن بستری آرام و مساعد برای رشدِ فرزندان و داشتن یک حالِ خوب در ارتباط با دیگران، همگی در ذات انسان نهادینه شده اند. کمتر کسی پیدا می شود که از تنها بودن و تشکیل خانواده ندادن و با هیچکسی ارتباط اجتماعی نداشتن، خوشحال و راضی باشد.

زندگی خانوادگی و تشکیل خانواده، ممکن است از دیدگاه برخی در نگاه اول، چشم اندازی مبهم وهولناک داشته باشد، اما اگرعمیقا درباره زندگی و تشکیل خانواده بیندیشیم، پی می بریم که هدیه ای به نام خانواده، بسیار مغتنم و شادی بخش است.

امروزه ما با جدیدترین وسایل و آخرین تکنولوژی ها، یعنی انواعِ اشیایی که به نظر اجدادمان فقط برای توانگران بودند، احاطه شده ایم؛ با این حال به جای نوشیدن و لذت بردن و نیمه پر لیوان را دیدن، نیمه خالیِ آن را تماشا می کنیم و ناسپاسیم. زندگی خانوادگی دلنشین است و ما باید به مزه آن بیفزاییم. خانواده پدیده ای شگفت انگیز و ممتاز است. شاد بودن در کنار همسر و فرزندان را بیاموزید. یادبگیرید که همه خوبی های جهان را در خانواده ببینید و همه لحظه های زندگی را غنیمت بشمارید.

در هر مرحله از زندگی و برای هر حیطه ای ا زجمله تشکیل خانواده، باید برنامه داشت. برنامه ریزی یک انتخاب است تا ما با توجه به اهدافمان، در جریان اتفاقات روزگار، بیشترین تأثیر و تسلط را بر زندگی خود داشته باشیم. البته بدون برنامه ریزی هم زندگی می گذرد، کاری که متاسفانه اغلب مردم می کنند، ولی باید دانست که بدونِ برنامه، همه انرژی و وقتتان را به علاجِ وقایع بعد از وقوع آن ها اختصاص بدهید. در این صورت تمام کارتان می شود سروسامان دادن به مشکلات و بحران هایی که اگر برنامه ریزی کرده بودید، اصلا وجود نداشتند.

زندگی خانوادگی نیازِ جدی به برنامه ریزی دارد. وقت را از دست ندهید. همین الان بهترین فرصت برای کمک به خودتان، زندگی تان ، خانواده و حتی جامعه است. لطفا بهانه نیاورید که مشغله تان زیاد است یا مسئولیت بیش از حد دارید و فرصتتان کم است؛ چون زندگی و تشکیل خوانواده در اولویت است. به خاطر داشته باشید ، تمام تلاش های شما برای تشکیل و حفظ زندگی و بهبود کیفیت آن، مهم و تأثیرگذار است. با این دیدگاه وقت و انرژی شما باید صرفِ چه کسانی شود؟ اول خودتان بعد همسر و فرزندانتان و در یک کلام صرف زندگی خانواده تان شود که مسلما تاثیر بسیار مهمی بر جامعه هم خواهد داشت.

اگر برای تشکیل خانواده دچار سردرگمی شُدید با آدم های آگاه و دانا مشورت کنید. شاید در ابتدا همه فکرها و احساسات و رفتارهای تان صددرصد درست نباشد اما در مسیر حرکت، همیشه برای اصلاح کردن کارها فرصت وجود دارد؛ ضمن اینکه برای موفقیت و آرامش در زندگی خانوادگی، همه افراد باید مهارت های لازم را فرا گرفته و در موقع لزوم به کار بندند.

زندگی خانوادگی همانند یک بازی تیمی است و تمام جوانب باید از دیدِ همه افراد خانواده در نظر گرفته شود. باید حرف ها و پیشنهادهای همه شنیده شود. همه باید برای هم وقت بگذارند  و به حرف های هم گوش کنند. در هر شرایطی افراد خانواده باید از هم سپاسگزار باشند و از هم تعریف کنند؛ چه در حضور و چه در غیاب یکدیگر. همچنین موفقیت در زندگی به تمرین و تلاش نیاز دارد. حتما در اطرافتان خانواده هایی را دیده اید که موفقتر به نظر می رسند؛ آن ها به جای تک روی و شکایت از زمانه و بهانه جویی از موقعیت ها و ناسپاسی نسبت به زندگی، در حالِ گذراندنِ یک زندگی خوب و رضایت بخش هستند.

برای داشتن یک زندگی خانوادگی آرام و به جای گذاشتن خاطره های خوش، از هیچ تلاشی دریغ نکنید. زندگی لحظه های زود گذرِ تمام شونده است که با سرعت می گذرد، پس قدر بدانید و خوش باشید. منبع شادمانی و سرگرمی، لذت و موفقیتِ خانواده باشید تا دیگر افرادِ خانه هم همانند شما باشند. شاد زیستن را بیاموزید، یاد بگیرید که همه خوبی های جهان را ببینید و تمام زندگی را غنیمت شمرید.

اضافه کردن دیدگاه

لطفا تمامی فیلدها رو به طور کامل وارد کنید

مقالات مشابه